Citroën C4

Citroën C4 har publikumspremiere på Paris-udstillingen til september 2004, men her kan vi vise de første officielle billeder af bilen i de to udgaver, som først kommer på markedet, nemlig 5-dørs og coupé. 

C4 afløser Xsara og er bygget på samme platform som PSA-koncernens anden bil i kompakt-klassen, Peugeot 307, som den også vil dele motorer med.

Karrosseriformen er typisk Citroën med langstrakte linjer og lav luftmodstand – koefficienten opgives til 0,28. Med samme grundform er 5-dørs-udgaven den blødt afrundede og coupéen den mere skarpttegnede profil.

Den nye C4 vil få en del usædvanligt udstyr. Som et højteknologisk svar på ”Wunderbaum” udstyres den med en særlig luftfrisker med duftpatron indbygget i instrumentbrættet. C4 vil endvidere kunne fås med en alarm, der træder i funktion, hvis bilen utilsigtet er ved at komme ud over de hvide kantstriber på vejen. Alarmen består af vibratorer i højre og venstre side af førersædet. De skal forøge sikkerheden ved monoton motorvejskørsel. Alarmen virker kun, når blinklyset ikke er aktiveret.

Midt på instrumentbrættet findes et centralt display, hvis kontrast automatisk tilpasser sig lysforholdene. Om dagen er det faktisk dagslyset, der strømmer gennem displayet. Den nye C4 vil også kunne leveres med drejelige xenon-forlygter, samt hastighedsbegrænser og dæktrykføler. Der er lagt stor vægt på akustikken i kabinen, og ønsker man det særlig tyst, kan bilen leveres med speciel, lyddæmpende glas i sideruderne.

I ratnavnet er indbygget et fast panel til betjening af fartpilot med fartbegrænser, radio m.v., så dette kan ske uden hænderne fjernes fra rattet.