Toyota Corolla Verso 1,8 (7 sæders)

Toyota Corolla Verso har klassens bedste bagsædearrangement. Til gengæld har den japanske kvalitetskontrol svigtet ved kabinens finish

Kort før Toyota Corolla får sit første facelift, er Toyota klar med en helt ny Verso-udgave – og den er meget mere end blot et facelift. Det er en helt ny bil, som adskiller sig i både størrelse, indretning og design. Det kan undre, men også forklare det utidige modelskifte.

Angiveligt var den nye Corolla Verso her på billederne allerede undervejs for to år siden, da den gamle Corolla Verso blev introduceret, idet Toyota allerede på det tidspunkt erkendte problemet i at sende en Corolla-mpv på markedet med kun fem sæder. Siden har både Ford (Focus C-Max) og Seat (Altea) lavet netop den øvelse, mens Renault har valgt at lave Scénic i to længder med henholdsvis fem og syv sæder.
Versoen fås ikke i flere længder – til gengæld skiller den sig designmæssigt ud fra forgængeren.

Tvivlsom finish
De flotte optitronic-instrumenter, som var standard i den gamle Corolla Verso, er skiftet ud med nye, traditionelle instrumenter med fluorescerende blå belysning. De er både flotte og tydelige, men underligt nok er der intet kølevandstermometer, kun en blå advarselslampe, som går ud, når motoren er varm. Det virker egentlig ikke discount-agtigt, og resten af bilen synes også at retfærdiggøre prisen på 306.000 kr., hvis man vil have 1,8-liters motoren og de to ekstra sæder i bagagerummet med (de koster 11.000 kr. ekstra). Derimod kniber det med finishen. Det første indtryk af finishen på den nye Corolla var ellers godt, men testbilen synes at afsløre, at Corolla Verso hverken er japansk eller europæisk. Den bygges nemlig i Tyrkiet side og side med sedan-modellen. Det kan være årsagen til, at finishen ikke fremstår på højde med resten af Corolla-programmet. Plastic-kvaliteten er hård, nogle samlinger følger ikke kant, og ikke alle klapperne for de mange aflæggerum i frontpanelet sidder lige i hullerne.

Klassen bedste sædeløsning
Til gengæld har Toyota tænkt den syvsædede indretning færdig. Det er den hidtil bedste løsning i klassen. Den giver både rimelig plads og komfort omkring de to bageste sæder, uden at de optager for meget bagageplads, når de er foldet væk. Systemet minder om det, Volvo benytter i den store XC90. Lænet vippes op, og selve sædet trækkes frem i to bevægelser, mens begge dele pakkes væk med et snuptag. Anden sæderække er tredelt. Alle tre sæder kan skubbe frem og tilbage, og lænene kan vippes og fikseres i forskellige grader, og når både anden og tredje sæderække lægges ned, bliver lastgulvet plant. Det er en flot løsning, som er let at bruge, og det giver de to ekstra sæder yderligere værdi.

Ved førerpladsen falder panelgearstangen let i hånden, og ergonomien er fin. Men komforten lider lidt under, at Toyota har valgt en forholdsvis hård opsætning – formentlig for at reducere krængningen i sving. Så Corolla Verso kører godt – uden at være en dynamisk oplevelse, for styringen er ikke særlig direkte. Derfor kan den knap måle sig med for eksempel Opel Zafira og Fiat Multipla.
Til gengæld er Toyota-motorerne pletfri. De høres, men lyder godt, trækker fint og stiller med det forventede overskud. Testbilens 1,8-liters sag med 135 hk gjorde en god indsats, men med mit kendskab til basismotoren, vil den 23.000 kr. billigere 1,6-liters motor med 110 hk være tæt på at gøre det lige så godt.

Toyota Corolla Verso 1,8 (7 sæders)
SPECIFIKATIONER
Motor R4, 1.839 cm3, 16V
Ydelse 135 hk ved. 6.000 o/min,
171 Nm ved 4.200 o/min
0-100 km/t 9,9 sek.
Topfart 195 km/t
Brændstoføkonomi EU-miks 13,0 km/l
Årlig ejerafgift 3.500 kr.
Vægt 1.350 kg
Mål (L/B/H) 430/177/162 cm
Bagagekapacitet 68/397/1.563 liter
Totaløkonomi Selv om Corolla Verso tilhører en populær genre, hvor gensalgspriserne er høje, vil den dyre syvsædede nok tabe lidt mere end gennemsnittet. Vi forventer en afskrivning på ca. 115.000 kr. (ca. 35 procent) over tre år og 50.000 km.
Reservedelsprisindeks ikke oplyst
Pris 329.000 kr.

Vi synes…Har du jævnligt brug for de syv sæder (primært til børnetransport), stiller Toyota med den hidtil bedste løsning i klassen. Teknikken er overbevisende, men finishen er lige knap på Toyota-niveau.